
dinsdag, oktober 25, 2005
Belgische overheid verbiedt nieuwsfoto's met tabakslogo's
Een Belgisch dagblad plaatste onlangs een nieuwsfoto waarop autocoureur Michael Schumacher een motor berijdt. Dat kwam de redactie op een gepeperd schrijven van de overheid te staan. Lees mee en huiver:
Geachte redactie
Foto's waarin tabaksreclame in verwerkt is zijn strijdig met de wetgeving. Wij hebben dit ook al gemeld aan de Raad van de Journalistiek zodat zij dit ook kunnen doorgeven aan alle media. Wij houden eraan u hierover te informeren.
De foto op de sportpagina van Michaël Schumacher op de motor is een inbreuk op de wetgeving. Het is zo dat er bij internationale evenementen een uitzondering gemaakt wordt op deze regel. Maar een internationaal evenement is bijvoorbeeld een GP formule 1 in Bahrein (waar tabaksreclame niet verboden is). Schumacher die een testrit maakt in Italië (waar tabaksreclame bovendien niet mag) is geen internationaal evenement, maar een fait-divers. In dat geval is (incidentele of toevallige) tabaksreclame verboden.
Ook indirecte reclame kan niet. M.a.w. het argument dat een tabaksproducent ook kleding maakt gaat niet op. Wanneer zij hun naambekendheid halen uit hun tabaksproducten maakt de kledij op een indirecte manier reclame voor rookwaren.
Wij hebben de foto's van Schumacher op de motor ook in andere media opgemerkt en willen daarom nog even deze bepalingen communiceren. Voorlopig willen we alle redacties nogmaals informeren over beeldmateriaal met daarin tabaksreclame verwerkt. Dus voorlopig schrijven onze experten ook nog geen processen-verbaal uit. Die bedragen minimaal 55.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Kortom, voor fotojournalisten en fotoredacties in België wordt het erg oppassen dat er niet ergens op een nieuwsfoto een naam of logo van een sigarettenmerk te zien is, want de Belgische overheid weet het verschil blijkbaar niet tussen reclame en journalistiek. (Daar gaat het recht op vrije nieuwsgaring bij onze zuiderburen...) De redactie van het dagblad overweegt de Raad voor de Journalistiek in te schakelen.
Geachte redactie
Foto's waarin tabaksreclame in verwerkt is zijn strijdig met de wetgeving. Wij hebben dit ook al gemeld aan de Raad van de Journalistiek zodat zij dit ook kunnen doorgeven aan alle media. Wij houden eraan u hierover te informeren.
De foto op de sportpagina van Michaël Schumacher op de motor is een inbreuk op de wetgeving. Het is zo dat er bij internationale evenementen een uitzondering gemaakt wordt op deze regel. Maar een internationaal evenement is bijvoorbeeld een GP formule 1 in Bahrein (waar tabaksreclame niet verboden is). Schumacher die een testrit maakt in Italië (waar tabaksreclame bovendien niet mag) is geen internationaal evenement, maar een fait-divers. In dat geval is (incidentele of toevallige) tabaksreclame verboden.
Ook indirecte reclame kan niet. M.a.w. het argument dat een tabaksproducent ook kleding maakt gaat niet op. Wanneer zij hun naambekendheid halen uit hun tabaksproducten maakt de kledij op een indirecte manier reclame voor rookwaren.
Wij hebben de foto's van Schumacher op de motor ook in andere media opgemerkt en willen daarom nog even deze bepalingen communiceren. Voorlopig willen we alle redacties nogmaals informeren over beeldmateriaal met daarin tabaksreclame verwerkt. Dus voorlopig schrijven onze experten ook nog geen processen-verbaal uit. Die bedragen minimaal 55.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Kortom, voor fotojournalisten en fotoredacties in België wordt het erg oppassen dat er niet ergens op een nieuwsfoto een naam of logo van een sigarettenmerk te zien is, want de Belgische overheid weet het verschil blijkbaar niet tussen reclame en journalistiek. (Daar gaat het recht op vrije nieuwsgaring bij onze zuiderburen...) De redactie van het dagblad overweegt de Raad voor de Journalistiek in te schakelen.